Bild: astronomi2009.seAstronomiårets festhelg 100 timmar astronomi pågår för fullt. Gårdagens teleskopvisningar i Stockholm, Lund och Uppsala drog stor publik och det är bara de jag känner till.

Nu på webben kan man se livesändningar från världens största och bästa teleskop. Den mest pålitliga adressen visar sig vara www.ustream.tv/channel/100-hours-of-astronomy. Lite inspelat material blir det visst också såklart men känslan att det händer nåt är ändå rätt påtaglig. I Sverige visas sändningarna live på storbildsskärm på Immanuelskyrkan i Halmstad och nu även på AlbaNova i Stockholm.

Om liveströmmen slutar funka så finns de förinspelade inslagen hos ESO. Statusmeddelanden hittar man på Twitter-flödet @telescopecast.

Alternativt så kan man se världens alla mikroblogginlägg om de 100 timmarna på www.jodcast.net/100hours.html

1. Stockholm hade även turen att ha hyfsat väder. Saturn var ett uppskattat objekt med sina fyra synliga månar.

Enligt rykterna hade dock Albanova mer besökare än oss på Kullen igår men ikväll har vi två bra föredrag i Magnethuset som säkert kommer dra mycket folk.

2. Kul detta!

Jag ska försöka ta mig in till Observatorikullen imorgon mellan 12-14 för att rigga min 100ED och Ha solfilter (SM60).
    Ser ut att bli fint väder!

Vänligen