Bild: ESA/PACS consortiumEuropas och världens största rymdteleskop Herschel sändes upp för tre veckor sen. Det är ännu inte färdigtestat men allt verkar gå bra hittills, och som bevis släpps en första preliminära bild på Malströmsgalaxen M51 (ESA, Herschel-bloggen). Herschel ser universum det infraröda ljuset från kyliga gasmoln och knappt uppvärmd rymdstoft. I galaxer som M51 ligger sådana grejer där stjärnor håller på att bildas i mitten av spiralarmarna. Hursomhelst, Herschelforskarka är nöjda med hur teleskopet funkar. Det ser faktiskt ännu skarpare än NASA:s mindre rymdteleskop Spitzer: ESA har en jämförelsebild. Snyggast är dock mashupen som astronomen och hackersen Robert Simpson har lagt upp på Youtube. Galaxen sedd i synligt ljus med italienska Telescopio Nazionale Galileo på La Palma glider över till Herschels i infrarött.

Glad midsommar förresten! Vill du fira midsommaren astronomiskt korrekt (och vem vill inte det) så rekommenderar vi André Frankes blogginlägg om årets sommarsolstånd. Den inträffar på söndag morgon 07:46. Sen går vi mot mörkare men mer stjärnströdda tider.