På väg till skolbussen i Essen, Tyskland såg han en ljuskula och kände nånting i handen. Der Westen var först med rapporten om 14-årige Gerrit Blank som kan vara den första människan som träffats av en meteorit och överlevt (Google-översättning till svenska; brittiska The Sun förkortar). Enligt rapporten visade sig den lilla stenen som träffade Gerrit vara ”magnetisk”. Killen hade verkligen tur att träffas av en järnmeteorit, om uppgiften stämmer. De vanligaste meteoriterna brukar vara steniga och svårare att känna igen.
[Uppdatering: Ja storyn verkar vara en i raden av meteorithistorier som varit lite för bra för att vara sanna. Bad Astronomys Phil Plait ifrågasätter en rad detaljer, och på tyska bloggen Himmelslichter drar man slutsatsen att tonåringen i frågan hittat helt sonika på det hela. Popast lovar att skärpa faktakontrollinstansen på vår meteoritavdelning (i synnerhet efter vår i dagsljuset lika svårsmälta tv-bolid frän häromveckan).]

Det har varit en bra vecka för astrofjortisar. Amatörastronomen Caroline Moore, också 14, blev i november 2008 den yngsta någonsin att upptäcka en supernova. Nu har proffsen hunnit analysera stjärnexplosionen som var först med att skåda, och den visar sig kunna vara en helt ny slags explosion med som kanske är vanligare än man trott (Science Daily).

Mer om både rymdtokiga tonåringar och om meteoriter och annat stjärnfall finns att läsa i Populär Astronomis nysläppta juninummer.