I helgen var vi på jakt efter norrsken men en fläckfri sol och snöfall gjorde det omöjligt denna gång. Mot slutet av vårt korta besök i Kirunatrakten, körde vi förbi Institutet för rymdfysik (IRF) och fick en mycket trevlig guidad tur av popastbloggaren och rymdfysikern Gabriella Stenberg. Vid institutet, som ligger i en sagolik omgivning, finns forskningsgrupper som forskar om jordens atmosfär och jonosfär, om jordens magnetosfär och om rymdmiljön kring andra planeter i solsystemet. Det råder en fridfull och trevlig atmosfär i huset. Kanske har det att göra med den vackra fjällmiljön man hela tiden kan betrakta genom byggnadens glasväggar och stora fönster. Det är nästan svårt att förstå att här faktiskt också byggs vetenskapliga instrument som får åka med på svenska och internationella satelliter, exempelvis Mars och Venus Express, Rosetta, och Chandrayaan-1. Mera om de intressanta mätningarna kring vatten på månen som gjordes med Chandrayaan-1 kan ni läsa i nästa nummer av Populär Astronomi.

Det var tydligt att Gabriella trivs på sitt jobb, och hon berättade för oss att hennes egen forskning innebär analys av data från Mars Express och Venus Express. Genom att jämföra med mätningar kring jorden hoppas man förstå hur planeter med och utan eget magnetfält påverkas av solvinden. Gabriella studerar bland annat hur joniserat helium från solvinden kan tränga in i Mars atmosfär.