Alla vill se stjärnfall. Efter sommarens Perseider, de överreklamerade Tauriderna och de som vanligt både hajpade och molntäckta Leoniderna, kommer nu meteorregnet Geminiderna. Blir de nåt att se då?
Svar: (ett försiktigt) ja. Vädret ser lovande ut och månen är inte i vägen.
Här kommer 7 tips!

1. Justera dina helgplaner. Störst meteorchans blir det tidigt på måndag morgon, men utsikterna är bra redan på söndag kväll. Kolla gärna även natten mot söndag om vädret är bra.
  2. Kolla vädret. Enligt klart.se och SMHI är prognosen god, men är det mulet så stanna inne och kika på de mer lyckligt lottades bilder på spaceweather.com.
  3. Klä dig varmt. Du behöver minst en kvart för att mörkerseendet ska ta vid och meteorskådning kräver visst tålamod. Så vinterjacka och mössa är ett måste.
  4. Titta uppåt och mot söder, eller dit himlen är mörkast. Meteorerna ser ut att strömma ut från ett ställe i Tvillingarnas stjärnbild, men de kan dyka upp varsomhelst på himlen. Kikare klarar du dig bäst utan.
  5. Skänk en tanke till de små gruskorn till kometrester i rymden som får luften i den övre atmosfären som de far genom att glöda som små fallande stjärnor. Eller önska något såklart.
  6. Kika på Mars när du ändå håller på. I söder lyser Orion med sitt bälte, lågt i söder regnbågsblinkar Sirius genom de tjocka luftlagren, men den klaraste stjärnan i ost och sydost är rödaktiga planeten Mars. Annars finns vår stjärnkarta att orientera sig med.
  7. Bidde det några meteorer? Under en riktigt mörk himmel kan geminiderna bjuda på ett hundratal stjärnfall i timmen. Du kan rapportera officiellt till Internationella meteororganisationen eller ännu bättre, dela erfarenheter med andra entusiaster på nätet: kommentera gärna här eller på Astronomiguidens forum.

Mer hos Mästerkatten, Borås astronomisällskap och Hans Bengtsson på Astronomiguiden.