[Redigerat: April, april, kära läsare! Jag är inte säker på att alla 32 planeterna från i fjol har publicerats, men ännu finns ingen anledning att tro att någon fejkar exoplanetupptäckter. (OK, jag förutspår att det kommer att dyka upp exoplanetskeptiker så småningom men för tillfället har de nog fullt upp med att inte tro på annat.) Nationalkommittén för astronomi är förresten inte det minsta påhittad och kommer enligt uppgift att synas allt mer framöver. Någon som vill vara med och grunda landets första vetenskapligt inriktad pr-byrå? Namnet Yttrium är för bra för att inte använda.]

Corot-9b: en planet som finns på riktigt. (Bild: ESO/L. Calcada)

För två veckor sedan snackade alla om den nyupptäckta planeten Corot-9b, som var stor som Jupiter men med en temperatur som jorden. Det blev inslag i tv och radio och jag fick kommentera upptäckten i Expressen.
Fanns den i verkligheten? Jadå. Men en av de mest uppmärksammade planetupptäckter under förra året kan ha varit helt och hållet fejkad.
Bakom tilltaget låg ett världsrenommerat svenskt spelutvecklingsbolag och den kända vetenskapligt inriktade pr-byrån Yttrium, med bas i Gamla Stan i centrala Stockholm.
Den nya planeten skulle helt enkelt vara ett slags viral marknadsföring, alltså på mycket hög nivå, för ett nytt häftigt rymdspel.
Avslöjandet kommer i ett brev från Internationella astronomiska unionen skickade i tisdags till Sveriges Nationalkommitté för astronomi och som Populär Astronomi har kommit över. Enligt brevet har kommittén fått i uppdrag att i hemlighet utreda hur Yttrium kunde plantera den fiktiva planeten hos de europeiska forskarna som i somras släppte nyheten om 32 nya planeter.
Hur kunde man lura forskarna? Det har jag ännu inga svar på, men jag lovar att återkomma. Det känns i alla fall bra att IAU utreder saken, men det är givetvis trist att vetenskapen ska lekas med på det här sättet. Den ’nyupptäckta’ världens egenskaper, som för övrigt inte är speciellt extrema, skulle alltså motsvara en planet i ett spel för Xbox vars namn är ännu inte avslöjats men som ska enligt uppgift släppas nu under aprils första dagar.