Populär Astronomis fotograf och reporter Alexis Brandeker fortsätter sin resa som ciceron på Thabela Travels solförmörkelseresa i Sydamerika. Med förmörkelsen avklarad och avrapporterad har sällskapet nått San Pedro i den chilenska Atacamaöknen med sina kristallklara stjärnhimlar. På reseschemat: en amatörastronomisk kväll. Klicka på bilderna för att förstora.

Amatörobservatoriekvällen i San Pedro blev mycked lyckad. Under dagen hade starka vindar blåst upp sand och stoft så att sikten tidvis blev noll, vilket gjorde att vi fick ställa in besöket i ”måndalen” (en plats som med sin avsaknad av synligt liv, p.g.a. den höga salthalten i sanden, sägs likna månlandskapet). På kvällen mojnade dock vindarna, stoftet lade sig snabbt och en klar stjärnhimmel framträdde. Tillsammans med ett 30-tal andra togs vi med buss ut till SPACE (San Pedro de Atacama Celestial Explorations) observationsplats några kilometer utanför San Pedro, som ståtar med en stor samling amatörteleskop av olika slag, de största med en spegeldiameter på 60 cm. Kvällen började med att den franske ex-ESO astronomen Alain Maury mycket underhållande introducerade hur vår världsbild förändrats genom tiderna och hur den ser ut i dag. När han fick veta att en liten grupp kommit ända från Sverige, undrade han hur det kom sig att vi lämnat sommaren i Europa för vintern i Chile. Efter det uppenbara svaret ”solförmörkelsen” ville han veta var vi sett den ifrån, och utbrast spontant ”You bastards!” när han fick veta att vi sett den från Calafate. Han hade själv inte trott att vädret skull hålla i Calafate utan rest till Påskön och grämde sig över att vädret blivit bättre i Calafate.

Efter introduktionen gick vi ut och tittade på den klara stjärnhimlen, där Alain med en laserpekares hjälp pekade ut södra stjärnhimmelns höjdpunkter. Själv smet jag iväg lite för att ta bilder på Vintergatans centrum, som stod nära zenit (klicka på bilden till höger). Med hjälp av teleskopen fick vi se många saker onåbara från Sverige, däribland nebulosan runt eta Carinae, stjärnhoparna 47 Tucanae och Omega Centauri, multipelsystemet alfa Centauri. Kvällen rundades av med en kopp varm choklad i ljuset från ett stearinljus. Imorgon kommer vi besöka det professionella observatoriet på Paranal, som hyser jätteteleskopen VLT. Då blir det mindre titta på stjärnhimlen och mer titta på stora maskiner.

/Alexis