Komet på hösthimlen: så passerar Hartley 2 genom stjärnbilderna. Karta: © Per Ahlin

Komet Hartley 2 tar en sväng förbi jorden och nu har du chans att se den själv. 5 tips då!

1. Gräva fram kikaren. Kometen går nätt och jämnt att se utan, men du hittar den mycket lättare med en mindre fältkikare.
  2. Ta dig ut någonstans där det är mörkt. Helst ute på landet, men till och med i storstaden kan man hitta mörka vråar – jag lyckades få syn på kometen från centrala Göteborg i helgen. Nästa vecka blir månen jobbigt ljus, så ta chansen innan den stör synen.
  3. Hitta rätt stjärnbild. Den här veckan är det Perseus som gäller, fram emot helgen bör man kika efter Kusken: högt respektive lågt i nordost under kvällen. Kolla noga på kartan så att du vet vart du ska titta, eller kika på Sky & Telescopes detaljerade kartor för oktober och november (pdf-bilder).
  4. Titta efter en suddig ljussvag fläck på himlen. Den här kometen är ingen mäktig syn vare sig för blottra ögat eller liten kikare, bara så att du vet: men den är fin på sitt eget sätt. Vintergatsbandets tusentals stjärnor ger en vacker om lite svårnavigerad fond.
  5. Försök föreställa en liten, bara kilometerstor boll av is och damm som far genom rymden, omgiven av ett 150 000 kilometer brett stoftmoln. Kometen åker ett varv runt solen på sex och ett halvt år, men för en sådan långlivad himlakropp har de senaste århundradet varit händelserika. Duster med tunga planeten Jupiter 1947 och 1971 snabbade på den ordentligt och nu passerar den bara 18 miljoner kilometer från jorden. Dessutom kommer NASA-sonden EPOXI (tidigare känd som Deep Impact) på besök och gör ett dyk genom svansen i början av november.

Vill du se kometen på bild? Kolla då hos astrofotograferna P-M Hedén, Fredrik Broms och Göran Strand.
Läs gärna även Sky & Telescopes Hartley 2-guide.