Det är inte ofta att Populär Astronomi får publicera alldeles ny forskning innan det släpps till resten av världen, men så blev det i Populär Astronomi 2010/1: och nu kommer forskningsartikeln som följer upp storyn bakom tidningsomslaget i mars 2010. Ett forskarteam lett av uppsalaastronomen Anna Önehag har bekräftat att stjärnan M67-1194, 3000 ljusår bort, är en sann tvilling till solen. Bara några få stjärnor är så lika vår, och den här är extra viktig för astronomer därför att den till skillnad från vår fritt svävande stjärna tillhör den en stjärnhop, Messier 67.

Mitt i stjärnhopen M67 finns solens okända tvilling (markerad med pilen; Bild: Palomarobservatoriet/STScI/WikiSky).

Det allra märkligaste som teamets mätningar av M67-1194 visar är att dess innehållsförteckning skiljer sig från andra liknande stjärnor på samma sätt som solen gör (ännu en uppsalaupptäckt, som Ny Teknik rapporterade om 2009). Det kan till och med vara så att liknelsen kan förklaras av att solen själv föddes i M67 för 4,5 miljarder år sedan men för att sedan ha vandrat bort från hopen (och tvillingen), skriver Anna Önehag och sina medarbetare i en nypublicerad artikel om upptäckten i tidskriften Astronomy & Astrophysics.

Anna Önehag (t h) med
kollegan Andreas Korn

Annas och kollegan Andreas Korns artikel i Populär Astronomi finns här som pdf, och den nya forskningsartikeln finns här hos A&A.
Att studera tvillingstjärnor kan ge insikter om vår egen sol och varför den är som den är. Något att tänka på när man är ute i vårens solsken – eller när man ser dagens alldeles färsk video av ett utbrott från solen som P-M Hedén spelade in under lördag förmiddag i Vallentuna utanför Stockholm.