Inget drama: kometen Elenins tråkiga bana. (Bild: NASA/JPL)

Tidigare i år såg det ut som den då nyligen upptäckta komet Elenin skulle kunna bli synlig för blotta ögat och bli årets astronomiska höjdpunkt. Förhoppningarna kom tyvärr av sig och nu när Elenin närmar sig ser den ut att bli en besvikelse för stjärnskådare utan kikare. Samtidigt har Elenin blivit årets snackis bland nätets talrika konspirationsfantaster. Frågor från allmänhet och läsare om kometen – skulle den kunna vara farlig? varför är det så tyst om den i medierna? – har till och med nått Populär Astronomi och min egen telefon.
Nu går NASA ut officiellt med frågor och svar om Elenin och dess ofarlighet. Den kommer inte att krocka med jorden, den kommer inte att rubba jordens bana och den är inte någon förklädd brun dvärg. NASA brukar inte ta strid med ryktesbildning på internet, men det har faktiskt hänt förr. För två år sedan gällde det år alla faror som målades upp om 2012 och den påhittade planeten Nibiru, som många fortfarande är rädda för. NASA:s David Morrisons pedagogisk och lugnande video om 2012 kan du se här).
Läget med Elenin är att den är en trevlig komet som amatörastronomer världen över kommer att njuta av att leta upp. Ett tips är att hålla utkik efter svenska bilder på Astronets kometgalleri. Men vi som inte har något stort teleskop men vill ändå se en komet? Hoppet finns! Just nu på himlen syns komet Garradd (tips hos Universe Today och en fin bild tagen från Stockholm av Bengt Rutersten). Och i juni upptäcktes det som kan bli nästa stora luddigt isig besökare, komet PanStarrs, som astronomer gissar kan bli väl synlig för blotta ögat i början av 2013 (mer hos Sky & Telescope). Fram tills dess får vi hoppas att konspirationsfolket på YouTube och forumen, som så duktigt hajpat komet Elenin, håller sig borta.