26 bitar från den gamla klimatsatelliten UARS kommer troligen att träffa jorden denna vecka (Universe Today, Rymdkanalen). Exakt när är just nu osäkert: [uppdaterat 22/9] någon gång under fredag kväll eller natten till lördagen den 23 är den nuvarande gissningen (officiella uppdateringar finns här hos NASA). Osäkerheten i tiden gör att det är ännu omöjligt att säga var på jorden som satellibitar kan falla ner. Som med naturliga meteoriter blir det sannolikt till havs eller i obebodda trakter. Då slipper vi skräckrubrikerna i efterhand, även om förhandshajpen redan är igång. Space.com har en bra rapport om satellitens öde.
Vill du följa nedfärden under de kommande dagarna så rekommenderas Twitter-flödet @UARS_Reentry och motsvarande hemsida där länkar och grafer samlas. Eventuella amatörrapporter lär dyka upp på fina spaceweather.com. En bra artikel finns också hos Planetary Societys Emily Lakdawalla. Finns det någon fara i Sverige? Satellitens bana tar den över södra delen av landet men sannolikheten att något slår ner här är extremt liten. Här håller jag med astronomen Urban Eriksson som intervjuades i P4 häromdagen. Däremot så kan det vara bra att hålla ett öga på himlen i helgen: är vädret bra så kan satellitbitarnas återinträde bli ett spektakulärt stjärnfall på natthimlen.
Filmen från Analytical Graphics, Inc. visar hur satellitnedfallet kan komma att se ut.