Under måndagkvällen kl 21:51 svensk tid glider komet Elenin förbi jorden på ett avstånd av bara 35 miljoner kilometer. Visst är det nära, men händelsen kommer vara helt odramatisk. Sedan upptäckten av ryske nätamatörastronomen Leonid Elenin 2010 har kometen varit ett favoritobjekt bland konspirationsteoretikerna (bland annat på Youtube; Rymdkanalen repriserar NASA:s respons). Men förhoppningarna om att den skulle bli väl synlig för andra än proffsastronomer har kommit av sig. Enligt de senaste rapporterna tycks den ha slitits sönder. Facit om det lär vi framöver, när de observationer som astronomer gör just nu publiceras.
– Vi tänker observera den med radioteleskopet IRAM i oktober när den är närmast jorden, skrev franske kometforskaren Jacques Crovisier när vi mejlväxlade med honom i augusti.
Observationer med rymdteleskopet Herschel är också aktuella just nu, berättade Crovisier. Brevväxlingen handlade om vilka observationer som radioastronomer planerar för kometen, och hela hans svar kan du läsa i Populär Astronomis septembernummer. I somras såg kometen ut att producera stora mängder vattenånga. Kometers förmåga att transportera vatten genom solsystemet är, som vi rapporterade nyligen, något som verkligen får igång forskarna.

Men finns det då något dramatiskt att se fram emot 2012 nu när Elenin tynat bort och Nibiru ännu lyser med sin frånvaro?

Svar ja: Venuspassagen. Påminnelse kom om 2012 årets astronomiska händelse häromdagen från Astronomy Picture of the Day. Natten till 6 juni blir passagen åtminstone delvis vara synlig från Sverige. Planeten Venus kommer att korsa solens skiva under småtimmarna den 6 juni: hela förloppet syns från norra Norrland (bild: från Kiruna) och från övriga delar av landet går solen upp med en liten mörk fläck nära kanten. Hur passagen ser ut nära dig kan du räkna fram på fina webbsidan transitofvenus.nl.