Farlig bana? 2011 AG5 kommer nära jorden ibland och en krock 2040 är ännu inte utesluten. Klicka för att se NASA:s sida om asteroiden. Bild: NASA/JPL/Caltech/NEOPO

Asteroiden 2011 AG5 är enligt Aftonbladet ”på kurs mot jorden” och Västerbottens-kuriren vill också vara med och skrämmas (plus i kanten dock till VK:s sansade kommenterare). Sanningen är lite mindre spännande än så men asteroiden är vårt just nu största potentiella hot från rymden. Space.com har en riktigt bra rapport om vad som verkligen hänt och nu har även NASA uppdaterat med fakta. Asteroiden var uppe för diskussion när ett mindre känt FN-kommitté hade sammanträde i Wien tidigare i månaden (men tycks inte lämnat spår i protokollet). Delegaterna diskuterade enligt space.com vad som skulle till för att asteroiden skulle förtjäna ett besök av en rymdsond vars gravitationskraft skulle kunna räcka för att justera asteroidens bana i rymden tillräckligt för att missa oss. Än så länge oroar sig ingen, eftersom banan är än så länge inte välkänd. Nya mätningar mellan 2013 och 2016 kommer troligen att få bort 2011 AG5 från NASA:s lista över asteroidhot, men om den står kvar gäller det att agera i tid. Före detta astronauten Russell Schweickart har uppmanat till beslut i närtid, eftersom efter 2023 blir det bara Armageddon-lösningen kvar, att försöka spränga asteroiden.
Dit är det långt, och 2011 AG5 visar sig säkert vara ofarlig. Men beredskap för närgångna asteroider är något som mänskligheten behöver.