Vad ligger bakom blixten på Jupiter som upptäcktes den 10 september? Amatörastronomen Dan Petersen i Wisconsin, USA, rapporterade den, och den spelades in av George Hall i Texas. Hans superkorta video kan (och ska!) ses här på Flickr.

Blixten den 10 september. Amatörbilder på meteorer Jupiter kan ge kunskap om farliga asteroider i hela solsystemet. Bild: © George Hall

Allt pekar på att blixten på Jupiter var en meteor, fast en som var bra mycket ljusare än dem vi brukar se här på jorden. Teleskopet IRTF på Hawaii såg inga tydliga spår efter nedslaget, vilket tyder på att det var en stenbumling som brann upp innan den hann långt ner i atmosfären.

Det är inte första gången som vi sett sådant här drabba Jupiter. Planetforskaren Franck Marchis skriver om händelsen på sin blogg och om de andra gånger som vi sett saker störta mot Jupiter.

Kometen Shoemaker-Levy 9 bröt upp och störtade spektakulärt mot planeten 1994. Sedan dess har amatörastronomer upptäckt blixtar och mörka fläckar som tyder på andra större nedslag mot planeten (se våra tidigare rapporter från händelserna 2010 och 2009). Bakom den dramatiska krocken 2009, som lämnade en mörk ärr i Jupiters ljusa atmosfär, låg en asteroid på uppemot en kilometer i diameter.

Förra veckans eldklot, som lyste i bara någon sekund, verkar istället likna blixten som sågs 2010. En analys av den som publicerades för knappt två år sedan (här i Astrophysical Journal) drog slutsatsen att den var troligen 8-13 meter i diameter och vägde mellan 500 och 2000 ton. Stenar i den storleken eller större krockar med jorden ungefär en gång vart tionde år, men hur många som finns så långt ut från solen som Jupiter vet forskare inte så mycket om.

Men nu kan amatörastronomer hjälpa proffsen att kartlägga både asteroidnedslag och andra snabba fenomen hos planeterna, och därmed öka kunskapen om vad det finns för stenar, farliga och ofarliga, i olika delar av solsystemet. Projektet International Outer Planet Watch (artikel i Icarus, hemsida) samlar stora mängder bilder, och ute bakom teleskop och webbkameror fortsätter entusiasterna – som Christopher Go i Filippinerna och även Sveriges bästa astrofotografer – att ta nya varje gång det är stjärnklart.

Du kan läsa mer om Jupiter i Populär Astronomis septembernummer. Vill du se Jupiter själv? Kolla då i öster sent på kvällen. Senare i höst och i vinter kommer Jupiter att stå högt och kommer helt enkelt att äga kvällshimlen.