Bild: West m. fl.Graferna som avslöjat den tusende exoplaneten enligt exoplanets.eu, WASP-76 b. Den upptäcktes med passagemetoden (ovan; stjärnan blir ljussvagare när planeten passerar) och bekräftats med radialhastighetsmetoden (nedan, stjärnans vacklande upptäcks i dess spektrum). Bild från artikeln av R. G. West m. fl..

Det hela började 1995 med upptäckten av 51 Pegasi b, den första exoplaneten runt en vanlig stjärna. Idag offentliggjorde ett internationellt forskarteam hela elva nya planeter som de hittat kring andra stjärnor, och därmed har antalet kända exoplaneter stigit till över ett tusen. 1010, för att vara exakt.

Det är planettalet på Extrasolar Planets Encyclopaedia, exoplanet.eu som nu klivit över den magiska tröskeln (BBC). NASA:s räkning, som accepterar bara publicerade artiklar och inte bara inskickade, står just nu på 919. Sedan finns det 2500 planetkandidater som rapporterats av rymdteleskopet Kepler som ännu väntar på att bekräftas, så det känns ändå inte fel att uppmärksamma tusentalet.

Enligt listan på exoplanets.eu är det förmodligen WASP-76 b som är den tusende exoplaneten, en jupiterstor planet kring en solliknande stjärna 400 ljusår bort med en omloppstid på hisnande 1,8 dygn. Den är typisk för de planeterna som är relativt lätta att hitta därute: gasjättar som ligger överraskande nära sina stjärnor, så kallade heta jupitrar.

Den nya skörden av upptäckter har gjorts av projektet WASP-South, ett brittiskt-schweiziskt-belgiskt samarbete som använder högprecisionsinstrument vid två små teleskop i Chile, det schweiziska Leonhard Euler-teleskopet och Belgiens TRAPPIST.

Av just den här skörden av nya planeter är det inga som är jordlika vare sig till storlek eller hemtrevlighet. För forskarna är dessa nya upptäckter snarare spännande steg mot att första varför andra solsystem kan vara så olika våra och hur själva ljuset från stjärnan gör närgångna jätteplaneter ännu större. Jupiter antecknar säkert.

Läs artiklarna på arxiv.org: här, här och här.