Bild: NASA/ESA/B. Steinfeld
En av de två kameror på solsatelliten STEREO B fångar ISON:s nya uppblossande – men hur mycket av den har överlevt är ännu oklart. Bild: NASA, animering av B. Steinfeld

Igår kväll svensk tid den 28 november 2013 passerade komet ISON bara en solbredd från solens yta – hur har den klarat sig?
NASA:s rymdsond SDO som skulle ge närbilder av passagens mitt visade inte kometen alls, men bilder från efter passagen tagna med solsatelliten SOHO berättar en annan historia. Där ser man hur kometens blir ljusare och svansen åter väcks till liv.
NASA:s Karl Battams berättar i ett nytt inlägg hos ISON-kampanjbloggen vad som setts hittills och vad som kan ligga bakom kometens överraskande beteende.

Bild: NASA/ESAISON har två nya svansar på gång i bilden från 07:30 svensk tid den 29 november. Den ena riktas längs kometens bana; den andra består av partiklar som trycks utåt av solens strålning och vind. Bilden togs i synligt ljus av satelliten SOHO på morgonen den 29 november. NASA/ESA

Kometens kärna såg ut under passagen att ha delats i mindre delar som inte kunde släppa tillräckligt med stoft för att lysa starkt. Stålbadet i solens extremt heta korona förstörde koman och klippte av svansen helt. Men sedan blossade den upp igen: en förmodligen mindre kärna finns kvar som forsätter att slänga ut material på kometers vanliga men märkliga vis.
Kommer kometen att synas från Sverige snart? Det vet ingen! Just nu ser det fortfarande inte ut som att man kan garantera att den ens kan ens med blotta ögat. Men ISON kan fortsätta att överraska.
– Vi har en helt ny uppsättning av saker som vi inte vet, och det här löjliga, galna, dynamiska och oförutsägbara objektet fortsätter att förvåna, förbluffa och förvirra oss, skriver Karl Battams.
I Vetenskapsradion på morgonen kommenterar astronomen Eva Wirström nattens utveckling.
Vi återkommer med uppdateringar under dagen.