Forskarna åkte till bergskedjan Anderna i Sydamerika för att undersöka miljöer som liknar Mars. Istället de gjorde en skrämmande upptäckt om jorden.

Foto: Nathalie CabrolFarligast i solen? På vulkanen Licancabur uppmättes rekordstark uv-strålning. (Foto: Nathalie Cabrol)

Nathalie Cabrol, astrobiolog vid SETI-institutet och NASA:s Ames-institut i USA, ledde teamet som nu publicerat sina resultat. Mätningar gjordes för drygt 10 år sedan på en vulkantopp i Bolivia, inte långt ifrån teleskopen ALMA och APEX i norra Chile. Där registrerade forskarnas ljusmätare mer uv-strålning än som någonsin uppmätts vid jordens yta.

Idag strålar solen över större delar av Sverige. Enligt SMHI:s uv-prognos når uv-index som högst cirka 7. Men den 29 december 2003 på vulkanen Licancabur uppmättes ett uv-index på 43.

– Du vill verkligen inte vara ute när index når 30 eller 40, säger Cabrol i pressmeddelandet från SETI-institutet.

Ozon i atmosfären skyddar oss från uv-strålning från solen. Ozonlagren över Antarktis och Arktis, som tidigare hotades, har återhämtat sig under de senaste decennierna. Men i tropikerna – där Cabrols mätningar gjordes – fortsätter ozonet att minska. Det visar mätningar från bland annat den svenska satelliten Odin visar att. När ozonhalten tillfälligt minskar extra mycket ökar faran för människor som bor i dessa områden.

Solens aktivitet kan också ha spelat en roll i att höja uv-strålningen extra mycket, tror forskarna. År 2003-2004 var vi inne på ett solmaximum. Solfläckar och solstormar var många. Kort före mätningarna i Sydamerika inträffade halloweenstormen som slog ut delar av kraftnätet i Malmö i slutet av oktober 2003, och fler solstormar uppmättes under säsongen som följde.

Just nu är vi också inne på ett solmaximum – de kommer med cirka 11 års mellanrum – men solen är bara hälften så aktiv som den var när Grekland och Portugal avgjorde fotbolls-EM i juli 2004. Dramatiska solutbrott inträffar ändå. Om det vittnar bilderna som släpps regelbundet från solsatelliter som NASA:s SDO (se de senaste solutbrott här eller följ svenska solnördsbloggen Rymdväder).

Bild: NASA
Solaktivitet bidrar också till uv-strålningen, men årets solmaximum tycks vara svagare än de senaste två. (Bild: NASA)

För framtidens astronauter på väg till Mars är det främst mer kortvågig strälning än uv, och kosmiska partiklar, som hotar hälsan. Väl på Marsytan är faran hanterlig, enligt mätningar från strövaren Curiosity (mer hos NASA).

Mätningarna från vulkantoppen manar ändå till eftertanke, menar astrobiologen Nathalie Cabrol. Hög uv-strålning är på många sätt skadlig för liv på jorden, och ett uv-index på 43 kan jämföras med hur det var på Mars när planeten ännu var ung.

Strålsäkerhetsmyndigheten har information om uv-ljus och hur det påverkar huden. Vill du hålla koll på solaktivitet? Läs hur du säkert kan se solfläckar genom att projicera solen på ett papper.