Hur länge ska USA:s astronauter vara beroende av Ryssland för att komma till rymden? Kanske inte så mycket längre till.
Den 16 september gav NASA miljardkontrakt till SpaceX, det mest framgångsrika företaget inom den så kallade New Space-sektorn, men också till Boeing, som arbetat ihop med NASA i decennier.
Boeing får 4,2 miljarder dollar och SpaceX 2,6 miljarder dollar. NASA har inte förklarat skillnaden. Det kan bero på att Boeing helt enkelt äskat en större summa, men andra (National Review) tror att det är för att Boeing helt enkelt behöver mer pengar för att hinna ikapp SpaceX. Sedan 2012 åker SpaceX:s Dragon-lastfarkoster regelbundet med förnödenheter till rymdstationen.
De nya NASA-kontrakten är ett avgörande steg mot att än en gång kunna transportera rymdfarare till den Internationella rymdstationen. Sedan 2011 får stationens samtliga astronauter åka med Sojuzfarkoster till omloppsbana.
Både SpaceX och Boeing håller på att utveckla rymdfarkoster för uppdraget, men de har kommit olika långt. Hos Ny teknik kan du bedöma själv utifrån filmer som visar hur både Boeings CST-100 och SpaceX:s Dragon V2 kan komma att se ut.
SpaceX hoppas att Dragon V2 ska få ta NASA:s astronauter till rymdstationen. Här genomgår den en fallskärmstest. (Foto: NASA/Kim Shiflett)
NASA:s val har redan väckt kritik. Newt Gingrich, tidigare talman och presidentkandidat för republikanerna, påpekar i en artikel hos CNN att NASA redan håller på med sitt program Space Launch System, som är tänkt att ta astronauter till omloppsbana och vidare ut i rymden. Det dyra SLS borde läggas ner, menar Gingrich, som tycker att NASA borde hellre välja uppstickare som SpaceX och Sierra Nevada Corporation, vars Dream Chaser också konkurrerat om rymduppdragen.

Men Boeing är inte helt och hållet Old Space längre, har det visat sig under veckan. Blue Origin, den nya rymdbranschens mest hemlighetsfulla aktör, samarbetar nu med raketmakarna United Launch Alliance, i sin tur ett samarbete mellan NASA:s gamla vänner Lockheed Martin och Boeing. Wall Street Journal skriver mer om hur Blue Origins grundare, Amazon-miljardären Jeff Bezos, nu tar plats bland NASA:s underleverantörer.
Vad gör då Europa åt sina astronauter? De får vackert åka med NASA eller Ryssland – nu när ESA inte kommit speciellt långt med att vidareutveckla lastfarkoster i ATV-serien. Se vårt tidigare inlägg Rymdleverans från Europa idag kan bli den sista.
NASA har ett pressmeddelande om de nya kontrakten.