Astronomins dag och natt återkommer för fjärde året, och nu kan vi avslöja datumet. Svenska astronomiska sällskapet har utsett lördag den 10 oktober som Astronomins dag och natt 2015.
Jesper Sollerman, sällskapets ordförande, förutspår att den astronomiska folkfesten fortsätter att växa.
– Årets upplaga blir större, bättre och roligare än tidigare år. Nu är det en tradition!

adon_2015_logga_vit_500

Astronomins dag och natt blev det för första gången 2012. År 2014 firades det med 33 evenemang på 24 orter i hela Sverige. Tanken med en astronomisk temadag är att göra det fantastiska med astronomi – och med universum – tillgängligt för alla. Läs mer på astronominsdag.se.

Vad kan vi vänta av Astronomins dag och natt 2015? Jag gissar att vi får se mycket av solsystemets favoriter – dvärgplaneterna Pluto och Ceres, och Rosettas komet. Hoppas att experter på dessa är redo att bli uppbokade för föredrag och allsköns astrohyss (jag tänker t ex på kometens rymdfysiker Gabriella Stenberg Wieser och Anders Eriksson, samt Lunds pluto- och ceresexperter Kalle Wahlberg Jansson och Anders Johansen).

Förra året bjöd Astronomins dag och natt dessutom på en rejäl dos rymdfart, med Christer Fuglesang och SpaceUp Stockholm på programmet – håller den trenden i sig även i år?

Så blev Astronomins dag och natt 2014. Foton: Ulf Jonsson, SpaceUp Sweden, Slottsskogsobservatoriet, ASTB, Vialundskolan, Cosmonova, Christian Vestergaard, Örebro Astronomi, R. Cumming

På himlen kommer Vintergatan att regera: från mörka platser syns vår galax som allra bäst på kvällen i början av oktober. För morgonpigga lyser planeterna Venus, Jupiter och Mars tillsammans i en spektakulär klunga. Redan den 28 september blir för övrigt det supermåne med total månförmörkelse. Vi återkommer om allt detta – men se till att du redan har Astronomins dag och natt, 10 oktober 2015, i almanackan.