NASA har släppt nya bilder från det uppgraderade och reparerade rymdteleskopet Hubble (DN). Det 19-åriga teleskopet mår uppenbarligen jättebra och de nya instrumenten gör det de ska. Kolla in alla bilderna på Hubbles hemsida (eller se hur pass mycket de liknar de gamla hos Universe Today). Här kommer några av mina favoriter.

NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team
Fjärilsnebulosan, resterna efter en sol i Skorpionens stjärnbild som tagit sig till nästa nivå. Bilden är tagen med Hubbleteleskopets nya kamera WFC3. (Bild: NASA, ESA och Hubble SM4 ERO Team)
NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team
Galaxgänget Stephans kvintett. (Bild: NASA, ESA och Hubble SM4 ERO Team)

De andra coola bilderna visar den sköna stavspiralgalaxen NGC 6217, en spektakulär ’röntgenbild’ på en nyfödd stjärna gömd i en ’skapelsens pelare’ (en vinkning till Hubbles mest kända bild, en häpnadsväckande så kallad gravitationslins, splitternya instrumentet COS ser osynliga gasmoln framför en avlägsen kvasar och förna problembarnet STIS’ fina spektrum av bautastjärnan Eta Carinae.
Min kollega Jesper Sollerman vid Stockholms universitet blir speciellt nyfiken på Hubbles bild och spektrum på N132D resterna efter en tung stjärna som exploderat för länge sedan.
– Det är tjusiga bilder! Det är länge sedan vi hade något instrument som funkar i ultraviolett ljus, säger han.

NASA/ESA/Hubble ERO team