Jag börjar undra om det inte är kulturområdet som känt av den starkaste Fuglesang-effekten, sedan Christers första rymdresa på svenska. Senaste beviset: sångerskan Jeanette Lindström vinner en grammis för Årets jazz (SvD). Den zetterlundskt lena plattan Attitude and orbit control fick sitt namn efter att ett fan som jobbade på Rymdbolaget hörde av sig och avslöjade att han sysslade med just attityd (flygvinkel) och kontroll av omloppsbana hos rymdfarkoster. Historien berättar hon i en intervju i DN från i höstas. Mer Jeanette hittar du till exempel på hennes myspace-sida; mer attityd och bankontroll får vi senare under våren när de grenarnas mästare Mango och Tango intar rymden (Prismabloggen har det senaste om dem).
Den kulturella Fuglesang-effekten är väl ännu mer påtaglig hos artisten Existensminimum, vars hyllade debutalbum OK boys innehåller en melankolisk rymdlåt som heter – just det – Fuglesang. Den skruvade videon kan man kolla på Youtube.