Askan från Eyjafjallajökull skapar kaos i flygtrafiken – här sedd från rymden av NASA-satelliten Terra. Kommer vulkanaskan dessutom att kunna färglägga månen? (Bild: NASA GSFC/JPL)

Tidigare vulkanutbrott, framförallt indonesiska Krakatau, har spytt ut askpartiklar med rätt storlek – strax under en mikrometer – för att göra att månen ser blå ut. Det händer när de små askkorn sprider långvågigt, rött ljus men släpper igenom blått ljus med sina kortare våglängder.
Askpartiklarna som mätts från isländska vulkanen Eyjafjallajökull innehåller helt klart många mycket små partiklar: det rapporterar till exempel den bloggande geologen Þrostur Þorsteinsson vid Islands universitet (klicka på grafen till höger). Under den kommande veckan blir månen mer framträdande på kvällshimlen. Redan nu är stjärnorna lite mer dämpade ljusa än normalt, enligt amatörastronomen Thomas Karlsson på Astronomiguiden. Något som förresten förutspåddes av Borås Astronomiska Sällskaps bloggare Bengt Erlandsson häromdagen. Blir månen blåare också? Vi får helt enkelt gå ut och kolla.
Bild på askpartiklar hos isländske astrofysikbloggaren Steinn Sigurðsson
Mer om blåa månar hos NASA
Mer om askan hos DN: här och här

1. Jag vill förtydliga att det alls inte är säkert eller troligt att stjärnorna syntes svagare pga askmolnet. Det kan lika väl ha varit vanligt dis eller tunna moln.

I en annan tråd på Astronomiguiden tyckte en annan amatörastronom att himmeln istället blivit ovanligt klar pga. flygstoppet och att det då inte förkommit några kondensstrimmor som fördunklar sikten.

2. @Thomas: Tack för klargörandet! Jag var osäker om man skulle se något spår alls av askmolnet, och jag är väl inte säkrare nu. På Klar himmel skriver P-M Hedén att det syns mest som höga diffusa moln och en disig halo runt solen. Just nu är det mest bristen på kondensstrimmor som gör att himlen ser så fantastiskt blå och klar ut. Igår kväll verkade månen inte alls blå kl 22.30-23.00, men jag blev distraherad av norrskenet (bara en sån sak) så jag kan ha missat nåt.

3. Vi har diskuterat färgen på molnen hemma, i Stockholmstrakten, och tycker att de mörka molnen i norr och väster har antagit en mycket svag grön ton. Någon annan som upplevt det?

4. I Borås var vi några som upplevde en svagt gulaktig ton på månen bakom strimmor av tunna moln.Dessa tunna moln svepte in från väster, vid sidan av en del ”vanliga” molntussar.
    Det tycktes bli något klarare vid uppbrottet kl.23.00.

5. Att man skulle kunna se askmolnen under dagtid (eller på natten) menar jag är osannolikt. Moln som liknar cirrus är med all sannolikhet just cirrus. Däremot händer det ofta att vulkaniska partiklar ger röda soluppgångar och solnedgångar. Men jag har inte sett något sådant från Göteborg den här gången, trots att jag spanat efter röd himmel varje kväll. Däremot finns det bilder från Holland där den röda färgen möjligen kan härröra från askmolnen.