Foto: Robert CummingMiriam provar dagtidsobservationer – och bestämmer sig att komma tillbaka på kvällen när Jupiter syns bra. (Foto: Robert)

Just nu börjar vi arbetet med nästa nummer av Populär Astronomi, som utkommer i början av juni. På kontoret vid Onsala rymdobservatorium brukar det mest vara jag som sitter. För tillfället gästas vi dock av praktikanten Miriam Lange Bålman, som pluggar journalistik vid Molkoms folkhögskola i Värmland och har bland framtidsplanerna att bli vetenskapsjournalist på riktigt. Nästa vecka skriver hon om kosmologisk konst på bloggen, och mer blir det i tidningen framöver. Men idag hälsade vi på Populär Astronomis reporter Katja Lindblom på Slottsskogsobservatoriet i Göteborg för att planera kommande grävreportage, dricka kaffe och äta kakor, och såklart kolla observatoriets teleskoppark (se bilder).
Vill du själv skåda planeter och stjärnor från centrala Göteborg tillsammans med Katja och andra så finns information om visningar på Slottsskogsobservatoriets hemsida.

Foto: Robert Cumming