En ny tid börjar idag när den kommer fram, lastad med förnödenheter, till den Internationella rymdstationen (ISS) idag. Dagens dockning på rymdstationen blev en succé för Europa – men kanske också en missad möjlighet. Det är synd, tycker Christer Fuglesang.
Det handlar om lilla rymdfarkosten ATV5 eller Georges Lemaitre, uppkallad efter big bang-teorins belgiske fader. ATV5 är den femte i rad av Europas lastfarkoster, som påminner om en fredlig variant av X-wing-stridsfarkosterna i Star Wars.
Den kan också bli den sista helt europeiska rymdfarkosten som levererar till astronauterna till rymdstationen.
Just nu finns 6 astronauter däruppe, drygt 40 mil ovan jord. Tre ryssar, två amerikaner och så tysken Alexander Gerst arbetar med experiment och underhåll. De visar upp också jorden från ovan för världen – se Gersts bild på krigets Gaza från rymden – och vikten av globalt samarbete. Att rymdstationen nominerats till fredspriset känns naturligt.
Dockning idag blev en framgång för ESA (se pressmeddelande om dockningen). Den sändes live av NASA och följdes av många över hela världen blev klar helt utan problem kl 15:30 på tisdagen. Nu avlastas farkosten, och sedan under de närmaste månaderna fylls den sakta på med rymdstationens sopor. I januari eller februari 2015 blir det avdockning och hela kalaset brinner upp i atmosfären över Stilla havet. Då är den sex år långa ATV-eran över.
Dagens händelse är ett steg i en spännande men också lite spänd förändringsprocess i omloppsbana som just nu pågår. Sedan några år är det Ryssland som står för transporter av astronauter till stationen, vilket är särskilt obekvämt för USA och Europa just nu under Ukraina-krisen. Ryska Progress-farkoster är också just nu stationens vanligaste obemannade besökare. Samtidigt växer trafiken av amerikanska rymdföretag som SpaceX och Orbital som åker på uppdrag av NASA. SpaceX:s Dragon, och Orbitals Cygnus och Antares har alla nyligen hälsat på (Wikipedia har en lista över alla obemannade besök).
ATV5, Georges Lemaitre, svävar ovan molnen under rymdstationen igår. (Foto: NASA)
För Sveriges astronaut Christer Fuglesang, numera verksam vid KTH Rymdcenter, är Georges Lemaitre en del av en större utveckling där rymdaktörerna hittar nya roller gentemot rymdstationen.
– ISS är inte mer beroende av Ryssland än förut därför att detta är sista ATV:n, säger han till Populär Astronomi.
Beroendet av Ryssland har redan ”minskat ordentligt”, säger Fuglesang, tack vare just SpaceX och NASA:s nya kollegor. Fuglesang har tidigare argumenterat för att Europa ska utveckla en egen farkost som kan transportera inte bara varor till rymden, utan även astronauter. Nu springer de amerikanska företagen förbi.
– Det är mycket synd att Europa är så lite med i denna utveckling, säger han.
NASA-astronauten och rymdfotografen Reid Wiseman tog kort på Sojuz-farkosten som tog honom till den Internationella rymdstationen – och i bakgrunden Europa om natten. (Bild: NASA)
Först år 2017 kommer ATV:s efterföljare att göra debut i rymden, men den kommer inte att vara speciellt europeisk. Europas rymdorganisation ESA fick 2012 uppdrag av NASA att utveckla tjänstemodulen till NASA:s nya farkost Orion, och den kommer att vara en utveckling av just ATV. Om det rapporterade vi tidigare.
Åtminstone idag finns det skäl att vara stolt över ATV. Inte minst därför att en av dess mest kritiska delar görs av RUAG Space utanför Göteborg, den bevakningsdator som garanterar säkerheten för ISS just vid dockning. Mer om den kan du läsa på ESA:s ATV-blogg. Men också för att den visar att vi kan – om vi vill.
– Den är den mest komplexa farkosten som ESA och europeisk industri har någonsin utvecklat och tillverkat, säger ESA-chefen Jean-Jacques Dordain, citerad i Spaceflight Now.
Läs mer om trafiken till ISS i The Space Review. Allt om ATV5 Georges Lemaitre kan du läsa i ESA:s ATV-blogg.