Svansen efter asteroidkrocken P/2010 A2: tunnare och smalare under månaderna efter upptäckten, samtidigt som jordens bana runt solen visade upp svansen från nya vinklar. (Video: NASA, ESA och G. Bacon/STScI)

Nu är det klarlagt: den bisarra X-formade kometsvansen som upptäcktes i januari 2010 i solsystemets asteroidbälte är resterna efter en asteroidkrock. Hubbleteleskopets första häpnadsväckande bild på objektet som fick namnet P/2010 A2 följdes upp med en serie nya bilder som nu publicerats i tidskriften Nature. Astronomer fått en unik 3-d bild av den konstiga svansen, tack vare kometsonden Rosetta, som tog en egen bild från sin utkiksplats på väg mot asteroiden Lutetia som den besökte i somras.
Bilderna visar enligt de två forskarteamen bakom bilderna en 120 kilometer stor asteroidkärna och bakom den ett spår av gruspartiklar som gradvis blåsts ut av tryck från solvinden. Att partiklarna inte är mindre tyder på att stenen som slog den var rätt liten, några meter stor bara, och att krocken ägde rum i februari 2009.
Mer information finns hos Uppsala universitet, hubblesite.org och ESA.