På bilder tagna av gymnasisterna Albin Walldén och Max Nordin från Värnamo på Tycho Brahe-observatoriet ser man hur Eros rör på sig från natt till natt. Läs mer på observatoriets hemsida.

Asteroiden Eros kommer denna vecka ovanligt nära jorden, bara 70 gånger längre bort än månen. För amatörastronomer med rätt utrustning världen över blir det ett tillfälle att upprepa ett klassiskt experiment som när det gjordes 1931 kunde med precision uppskatta hur långt det verkligen var till solen och planeterna. Nuförtiden gör man det bättre med radar men Eros parallaxprojektet uppmuntrar astrofotografer att prova tekniken på nytt.
Även för dig med en bra kikare är Eros inte lätt att få syn på från Sverige, trots Aftonbladets och Metros hurtfriska rubriker. Men här kommer några tips för dig som inte räds ett försök.

1. Inse att detta blir en utmaning. Eros är ljussvag (magnitud 8, lika svårsedd som Neptunus). Från Sverige ligger den dessutom inte speciellt högt upp på himlen.
  2. Gå upp tidigt eller stanna uppe sent. Du ska titta mot den föga kända stjärnbilden med det för tillfället passande namnet Sextanten. Den ligger i söder under småtimmarna, en bit till höger om planeten Mars. Ladda ner Stellarium så får du järnkoll på vilket håll du ska titta.
  3. Ta fram fältkikaren. Är det stjärnklart så går det nätt och jämnt att se Eros med en bra liten kikare (själv kör jag med en Nikon 8×25 som duger fint). Har du ingen kikare så får du njuta av Mars och (ännu en bit till vänster) Saturnus istället.
  4. Skaffa karta. Nu behöver du en ordentlig karta för att hitta rätt. Astronomitidningen Sky & Telescope bjuder på en utmärkt pdf-karta som guidar dig fram som du bör skriva ut och ha med dig ut i kylan. Läs gärna Sky & Telescopes artikel om Eros.
  5. Bli vän med de små stjärnorna i Sextanten. Med kikaren i ena stadiga handen och kartan i den andra behöver du nu hitta Eros, ännu en stjärnlik ljusprick bland alla Vintergatans små dussinstjärnor. Det gäller att hitta små stjärnmönster som din hjärna kan lära sig känna igen. Det är inte lätt!
  6. Förundras över himlakropparnas litenhet. Hittade du rätt ljusprick? Då kan du känna tjusningen i att ha sett något som få har sett. Att se något som är bara 34 kilometer lång och 27 000 kilometer bort, som ändå verkar så lik alla dessa avlägsna stjärnor. För mer bakgrund om Eros, se intervjun med astronomen Alexis Brandeker i SVT.
  7. Gör samma sak en annan natt och se hur Eros flyttat på sig. Det är beviset för att den verkligen ligger nära oss i rymden.
  8. Jämför med en vän på andra sidan jorden. Eros ligger så pass nära att dess läge på himlen är olika sett från olika platser på jorden. Det är ju just det som Eros-parallaxprojektet går ut på.

Svårt men möjligt: hitta asteroiden Eros på himlen med hjälp av Karlavagnen, Mars. Kartor: Per Ahlin/Stockholms folkobservatorium/Astronomers Without Borders/transitofvenus.nl