För tre år sedan avslutades rymdsonden Rosettas uppdrag genom att sonden helt enkelt fick krascha in i kometen som den under ett par års tid studerat. Av de runt 400 000 bilder Rosetta hann ta har nu den österrikiske konstnären och fotografen Christian Stangl satt ihop en film som är lika vacker som den är spöklik.

Efter att ha varit på resa i tio år nådde slutligen ESA:s rymdsond Rosetta för fem år sedan fram till kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Väl på plats frigjordes även landaren Philae som den 12 november 2014 landade på kometen. Ett historiskt ögonblick eftersom något liknande aldrig gjorts innan. Målet var bland annat att undersöka kometen och se om den kunde ge oss några svar på hur vårt solsystem skapats och hur livet uppkommit.

Under tre års tid studerades kometen på både nära och längre avstånd allt eftersom den närmade sig solen. Den 30 september 2016 avslutades uppdraget genom att man avsiktligt kraschade Rosetta in i kometen.

Kometen kastar ut grus och damm som kan bli till meteorer, som det aktuella meteorregnet perseiderna. Bilder från Rosettas kameror utgör kortfilmen The Comet.

Som en hyllning till Rosettauppdraget och kometen har konstnären och fotografen Christian Stangl satt ihop en fängslande och spöklik film baserad på det stora bildmaterial sonden sände hem under sin tid runt kometen. Filmen visar en främmande värld med höga berg, skarpa klippor, raviner och snöstormar. De märkliga klippformationerna har eroderats fram likt raukar, skulpterade av den gas som läcker ut från kometens yta allt eftersom den värms upp av solen. Här nedan kan ni se The Comet:

Musiken och ljudeffekterna i filmen är också noga valt. Stangl har använt sig av data från några forskningsinstrument på Rosetta, kallade the Rosetta Plasma Consortium (RPC), och som placerats där för att mäta plasmamiljön runt kometen. Plasma är gas som värmts upp så mycket att elektronerna separerats från atomkärnorna och därför blivit mottagliga för kringliggande magnetfält. RPC:s mätningar av magnetfältet runt kometen har sedan snabbats upp och omvandlats till ljud. Musiken står Wolfgang Stangl för.

En annan välgjord film om Rosettauppdraget var Ambition, som släpptes i oktober 2014, alltså innan man ens visste om uppdraget skulle lyckas fullt ut. I filmen ser vi skådespelarna Aidan Gillen och Aisling Franciosi (idag kanske mer kända som Littlefinger och Lyanna Stark från Game of Thrones) som en läromästare och hans elev någon gång i en avlägsen framtid. Effekterna är fantastiska och filmen triggar lätt fantasin kring vad framtiden har att bringa för astronomin. Här nedan kan ni se Ambition: